Dælivann sett fra Kolsåstoppen

Sandvika-Valler-Dælivann-Valler-Sandvika (13 km)

En fin tur rundt "historiske" Dælivann. Turen egner seg for alle - også de som liker litt sykling på stier.
Steinar

Kart: Lommekjent.no

FAKTABOKS

Starten på turen går fra Løkketangen i Sandvika og følger sykkelstien over Løkke bro til Sandvika videregående skole. Deretter over brua og rett fram i retning Statoil stasjonen. Det går en sykkelsti langs Sandvikselva som kanskje er litt vanskelig å finne, men du skal ta til høyre rett ved Statoilstasjonen. Du sykler nå parallelt med Brynsveien fram til rundkjøringen Evjeveien/Brynsveien.

Nå skal du klatre opp til Valler. Du følger Brynsveien til Valler videregående skole, deretter Vallerveien opp til Valler og Brynsveien. For ikke å sykle "fram og tilbake" velger vi å følge Vallerveien, Erik Werenskjoldsvei og Åsterudsletta til du kommer til begyggelsen under Godt Håp. Du sykler forbi Godt Håp og litt ut på Ringeriksveien (Steinshøgda).

Etter Godt Håp sykler du til venstre ned Dæliveien. Her er det grusvei og litt bratt. Etter Søndre Skotta - en gammel gård fra 1800-tallet, tar du til høyre ned en grusvei. Du sykler nå nord-vest for Dælivannet og det er lite som minner om by og asfalt i dette kulturlandskapet.

Tilbake til Valler stasjon sykler du inn på bensinstasjonen og følger sykkel-/gangsti som går parallelt med trikkeskinnene (Durudveien). Følg Durudveien fram til Frøysvei ned til Løkkeberg skole. Nå sykler du Seljeholtet til Solbergveien/Lillehagveien. Du skal følge Lillehagveien helt til enden. Her går du over til den mer tekniske delen av turen med stisykling fra til Løkkeåsveien. Det anbefales å stoppe og nyte utsikten mot Sandvika og fjorden.

Litt historiske tips: Dælivannet er kjent for Fleskumsommeren hvor en rekke malere samlet seg sommeren og høsten 1886. "Sommernatt" av Kitty Kielland, "Gutten med seljefløyten" av Christian Skredsvig og "Fra Fleskum" av Erik Werenskiold er et "resultat" fra denne sommeren. Her finnes det også helleristninger. Kolsås/Dælivann er et landskasvernområde.

Søndre Skotta
Søndre SkottaFoto: Steinar Grøtterød

Utsikt mot Kolsåstoppen
Dælivann landskapsvernområde

Litt om Søndre Skotta

Søndre Skotta er fra 1972 Bærum kommunes kunstnerbolig.

Fra informasjonstavlen ved Søndre Skotta: Man antar at hovedhuset fikk sin nåværende utforming tidlig på 1800-tallet, men deler av huset er adskillig eldre. Veggene på huset er av laftet tømmer som delvis er pusset og delvis panelt. Trappen i svalgangen fører til andre etasje der det er et rom brukt til bolig.

Harriet Backer malte flere vakre malerier har mottiv fra området.

I følge Bærum gjennom tidene (Iversen, Helge (1979) tilhørte Søndre Skotta i år 1400 Lauentiuskirken i Oslo

Sykling er ikke tillatt på stier i landskapsvernområdet.