Verdalsrunden 1 (40 km)

Verdalsrunden kan begynne fra flere steder i Verdal. og du sykler i flotte partier i kulturlanskapet i Verdal. Her er lette og bratte bakker, oppover som nedover, utsikt og historiske steder, og en fin variasjon med asfalt- og grusveier.

På kartet starter Verdalsrunden 1 i Vinne og man sykler til Verdalsøra mot bensinstasjonen XY ved Verdalselva. Dette kan også være en flott start og innkomstplass for turen.

Fra bensinstasjonen sykler du sykkelveien langs Stiklestad alle, til du kommer til Stiklestad kirke hvor du tar av til venstre. Her følger du veien noen hundre meter før du tar av til høyre og følger asfalt-/ grusveien, Vukuvegen (164), forbi Blommen skisenter til Leirådal og videre til du kommer på fv757. Her sykler du mot Vuku sentrum og tar av til høyre før Coop-butikken, og sykler over brua og Verdalselva/ Østnesfosse. Nå blir det ganske bratte motbakker i ca 3 km (Østnesbakkan), før du kommer til Steinsgropa og Jamtlandsvegen (fv72).

Nå følger du Jamtlansvegen forbi Ness og ned til Valstad i Vinne (du ser Vinne kirke til høyre), og svinger av til venstre mot Reinslia. Her kommer du etter vært til bratt bakke (1 km), før du kommer til Hallbakken.

Nå blir det grusvei og nedover forbi Heitlo og Rindsem (husk å ta til høyre her) til du kommer til E6.