Gullhaugsætra-Veslesætra-Brennlia (33 km)

Øyerfjellet byr på et stor nett av grusveier som er ypperlig for sykkelturer.
Steinar

FAKTABOKS

Utgangspunktet for turen er krysset Goppolvegen/Tannvegen i Ringebu kommune, men siden nesten hele turen går i Øyer kommune, er turen plassert under Øyer Kommune.

Fra krysset Goppolvegen/Tannvegen (Byrusvollen på kartet) sykler du vestover i retning Gullhaugsætra og Sportskapellet/Fjellkirke. Nå skal du følge hovedveien vestover og du har utsikt over vannene til venstre for deg.

Ved Rollstuelen skal du svinge av til venstre. Veien er kanskje litt vanskelig å finne, men det er den første "store" grusveien som går til venstre. Veien er skiltet Ytre Rollstulvegen.

Nå sykler du sørover retning Nørdre Veslesæter, Glømmesætra og Strandesætra. Ved Nørdre Veslesæter ser du også skilt retninn Østfjellvegen.

Ved Strandesætra starter en lang nedkjøring på tildels dårlig grusdekke.

Ved Åkvisla er du på turens laveste punkt og du sykler videre på Østfjellvegen. Nå venter det ca 13 km med stigning. Ved Brennlia har du gjort unna den største delen av stigningen, men du har igjen noen få bakker før du er på turens høyeste punkt; Tujord.

Strekningen langs Våsjøen er en nytelse å sykle. Her er det også flotte rasteplasser.

Ved BråstadBakken kommer du igjen inn på Goppolvegen og en herlig nedkjøring tilbake til utgangspunktet.

Ved Gullhaugsætra
Ved GullhaugsætraFoto: Steinar Grøtterød

Gode grusveier de fleste steder